عارضه های دور چشم

عارضه های دور چشم

پوست دور چشم بسیار حساس است و بخاطر ظرافت و تماس مداومی که با نور خورشید دارد بیشتر در معرض مشکلات پوستی و آسیب ­های محیطی است.

پوست دور چشم بسیار حساس است و بخاطر ظرافت و تماس مداومی که با نور خورشید دارد بیشتر در معرض مشکلات پوستی و آسیب ­های محیطی است. البته با مراقبت صحیح می ­توان برخی از این مشکلات را رفع کرد و سلامت و شادابی پوست دور چشم را حفظ نمود. در ادامه مشکلات دور چشم بیان می ­شود.

پف دور چشم

حفره استخوانی چشم را چربی در بر گرفته و در اثر احتباس آب میان ­بافتی در این چربی، حالت پف آلود ایجاد می ­شود. افزایش سن و کند شدن گردش خون مویرگی دور چشم و همچنین عدم توانایی لنف این ناحیه برای دفع مواد زائد موجب احتباس آب در این ناحیه شده و پف زیر چشم را تشدید می ­کند.

از سویی با آغاز روند­پیری، کلاژن موجود در پوست کاهش یافته و به همین دلیل پوست دور چشم دچار افتادگی می ­شود و این مسئله باعث افزایش( تشدید) پف دور چشم +می ­شود. از دلایل دیگر پف دور چشم می­ توان به آلرژی، تغییرات هورمونی، مصرف سدیم زیاد (مثل نمک و غذاهای فرآوری شده) بویژه قبل از خواب، مصرف زیاد الکل و کافئین، استرس و خواب ناکافی اشاره کرد.

همچنین پف دور چشم می­ تواند از عوارض یک داروی خاص و یا بیماری باشد. برای کاهش این عارضه باید ابتدا علت را شناسایی و در صورت لزوم از یک متخصص کمک گرفت.

عارضه های دور چشم

نکات مؤثر جهت پیشگیری و کاهش پف دور چشم:

  • از عوامل حساسیت زا که ممکن است پف دور چشم را افزایش دهد، پرهیز کنید.
  • هنگام خرید محصولات خوراکی به میزان سدیم پشت محصول توجه کنید و تا حد امکان مصرف نمک را محدود کنید.
  • به پشت بخوابید.
  • از کمپرس خنک کننده استفاده کنید.
  • از کرم و ژل ­های خنک­کننده دور چشم استفاده کنید. این محصولات در کاهش پف دور چشم مؤثر هستند.
  • به میزان کافی آب بنوشید.

عارضه های دور چشم

سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم به­دلایل مختلفی ممکن است بوجود آید و خستگی یکی از این دلایل است. پوست روشن و نازک می­تواند باعث تیره به نظر آمدن دور چشم باشد. این نازک بودن پوست گاهی ویژگی ذاتی پوست است و گاهی هم نتیجه افزایش سن.

در نتیجه تیرگی مویرگ ­ها و عضلات عمقی­ تر با وضوح بیشتری دیده می­ شود. همچنین برخی بیماری ­ها (مثل بیماری ­های غده تیروئید) هم باعث ایجاد تیرگی در پوست دور چشم می ­شود. وراثت، آلرژی، بی ­خوابی، مصرف الکل، اگزما، استرس و کمبود آهن از دلایل دیگر سیاهی دور چشم به شمار می ­روند.

نکات مؤثر جهت پیشگیری و کاهش سیاهی دور چشم:

  • از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • از بالش های کوتاه استفاده نکنید.
  • در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.
  • از کرم دور چشم استفاده کنید. این کرم­ ها به گردش­خون در پوست پلک کمک کرده و از تجمع خون وریدی در پلک جلوگیری می­ کنند که این امر موجب کاهش سیاهی دور چشم می ­شود.
  • در صورت بروز تیرگی فقط زیر یک چشم، و یا بروز تیرگی ناگهانی زیر چشم ها حتماً به پزشک مراجعه کنید.

چین و چروک اطراف چشم

عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی مؤثر بر پیری پوست از عوامل چین و چروک پوست به ­شمار می ­روند. روند طبیعی پیری پوست باعث کاهش تولید کلاژن و تضعیف الاستین پوست می ­شود و هرچقدر میزان کلاژن کاهش پیدا کند پوست افتاده ­تر و چین و چروک ها عمیق ­تر می­ شود.

پوست دور چشم نسبت به پوست بقیه نقاط صورت حساس ­تر و نازک ­تر است و در مقابل این تغییرات زود­تر واکنش نشان می ­دهد، به ­همین دلیل ناحیه دور چشم معمولاً اولین جایی است که چین و چروک در آن دیده می ­شود.

علاوه بر این ، چشم همواره در معرض نور آفتاب قرار دارد، و به­دلیل حرکات مکرر پلک ­ها در طول شبانه روز، خیلی سریع دچار چین و چروک می ­شود.

نکات مؤثر جهت پیشگیری و کاهش چین و چروک دور چشم:

  • از عینک ضد آفتاب استفاده کنید تا تماس پوست دور چشم با نور آفتاب کاهش یابد.
  • از کرم های دور چشم استفاده کنید. این کرم­ ها با حفظ رطوبت و تقویت پوست از پیری زودرس پوست دور چشم پیشگیری می کنند.
  • اگر چین و چروک­ ها ایجاد شدند، بهتر است از یک کرم شب مخصوص دور چشم هم استفاده کنید. کرم های شب معمولاً خواص ضدچروک قوی ­تری دارند و از سوی دیگر، به­ دلیل اینکه روند بازسازی طبیعی پوست در طول شب انجام می ­شود، این دسته کرم­ ها موجب آب­رسانی به پوست و تقویت روند بازسازی پوست می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

Phone
Telegram
WhatsApp
Instagram
WhatsApp
Phone
Telegram
Instagram

منو اصلی