فواید استفاده از ظروف چوبی نسبت به چینی و سفال و پلاستیک

در این مقاله به مهمترین فواید استفاده از ظروف چوبی نسبت به چینی و سفال و پلاستیک میپردازیم

مقدمه

تاریخچه استفاده از ظروف چوبی به بریتانیا و  قدمت آن به عصر آهن برمی گردد. در واقع، چوب تا آخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم محبوب‌ترین انتخاب برای ظروف غذا بود. با این حال اخیراً بشقاب و کاسه های چوبی دوباره به عنوان یک انتخاب خوب برای دوستداران محیط زیست محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

آیا استفاده از ظروف چوبی برای شما مناسب هستند؟

برای جواب به این سوال، باید فواید و مضرات خوردن غدا در ظروف و محصولات چوبی را برای شما بصورت کامل شرح خواهیم داد:

طبیعی بودن چوب

اول از همه باید بگوییم که چوب یک ماده طبیعی است. این بدان معنی است که تغییر پذیر و تجدید پذیر است. این بدان معنی است که به راحتی توسط طبیعت تجزیه و تحلیل و بازیافت می شود. اگر بعد از چند سال بیرون بیاید، مجددا میتواند به خاک باز گردد و مواد مغذی را به طبیعت برگرداند. البته این به شرطی امکانپذیر است  که درختان مورد استفاده خود را با همان مقدار درخت جدید در طبیعت جایگزین کنیم، به همین خاطر چوب یک ماده پایدار و تجدیدپذیر است.

با این حال برخی از تولیدکنندگان، محصولات چوبی چوبی خود را با روکش لاک اکریلیک یا مواد شیمیایی پوشش میدهند که اساساً وضعیت طبیعی چوب را از بین میبرد. اکریلیک نوعی پلاستیک است، بنابراین مراقب باشید که روی هر ظروف چوبی که قصد خرید آن را داشته باشید، از چه روشی بعنوان پوشش استفاده می شود. چارچوق برای پوشش نهایی و محافظ چوب از روغن های گیاهی خوراکی دارای تائیدیه سازمان جهانی بهداشت استفاده میکند که یکی از مزایای تولید محصولات چوبی در چارچوق میباشد

 

احساس آرامش

دست زدن به یک کاسه، بشقاب یا فنجان چوبی یک تجربه عالی و رضایت بخش است. تحقیقات نشان داده است که ما ارتباط عمیقی با طبیعت پیرامون خود داریم و به طراحی بیوفیلیک پاسخ مثبت می دهیم استفاده از بشقاب، کاسه و ظروف چوبی می تواند این ارتباط با طبیعت را در زندگی روزمره ما تقویت کند و در نتیجه، ما می توانیم احساس خوب بودن و انرژی مثبت را در خود به شدت افزایش دهیم.

“طراحی بیوفیلیک مفهومی است که در صنعت ساختمان برای افزایش ارتباط ساکنین با محیط طبیعی از طریق استفاده از طبیعت مستقیم، طبیعت غیرمستقیم و شرایط فضا و مکان استفاده می شود. (ویکیپدیا)”

بیشترین کیفیتی که در چوب مورد تاکید هست اینست که غذا خوردن در آن بسیار آرامش بخش است. چرا که صداهای ناهنجاری مانند خراشیدن قاشق یا چنگال در استفاده از ظروف چینی یا شیشه وجود ندارد. این باعث ایجاد تفاوت مهمی در کیفیت و تجربه بینظیری در غذا خوردن دارد.

مقاوم و عایق حرارتی

ممکن است برای برخی تعجب آور باشد، اما کاسه های چوبی برای غذاهای گرم و همچنین سرد بسیار مناسب هستند. چوب به عنوان یک عایق طبیعی منحصربفرد به گرم نگه داشتن غذا یا نوشیدنی شما کمک بسیار زیادی می کند و در عین حال از دستان شما در برابر گرمای شدید محافظت می کند. در دست گرفتن یک کاسه چوبی پر از فرنی در یک صبح سرد یا خوردن چای یا قهوه داغ در یک عصر پاییزی یا زمستانی سرد میتواند تجربه فوق العاده ای برای هر شخص باشد.

سایر ظروف چوبی مانند کاسه هایی که با چوب های فرآوری شده یا چوب های مصنوعی و با استفاده از مواد و متریال شیمیایی تولید شده اند برای غذای داغ و سرد مناسب نیستند زیرا ممکن است ترک بخورند. کاسه های چوبی این ایراد را ندارند و می توان از آن با غذاهای گرم مانند فرنی، سوپ، خورش ها و حتی نوشیدنی ها استفاده کرد. چوب یک عایق طبیعی است بنابراین غذای شما را گرم نگه می دارد و در عین حال از دستان شما در برابر گرمای اضافی محافظت می کند.

 

ماندگاری و طول عمر بالا

یکی دیگر از ویژگی های چوب دوام و ماندگاری آن است. ظروف چوبی با کیفیت، ماندگاری فوق العاده ای دارند و به خوبی عمر می کنند. در صورت مراقبت صحیح، ظروف چوبی ظاهر خوب خود را سال به سال حفظ خواهند کرد. سختی آن همچنین به این معنی است که می تواند در برابر ضربات، شکستگی، افتادن یا هر اتفاقی که برای دیگر ظروف در طول استفاده از آنها خواهد افتاد مقاومت کند.

مزیت آشکار چوب نسبت به چینی بادوام بودن آن است. اگر شما یک تکه ظرف چینی را بیندازید احتمالاً به تکه های کوچک زیادی تبدیل خواهد شد. ظروف چینی همچنین به راحتی ترک خورده که این میتواند در یک بشقاب، فنجان یا کاسه چینی که دچار این مشکل شده بسیار آزار دهنده یا خیلی خطرناک باشد. از طرف دیگر چوب بسیار بادوام است و به خوبی میتواند با این مشکل مقابله کند. اگر ظروف چوبی را بارها رها کنید مطمئن باشید که هیچ اتفاقی برای آن نخواهد افتاد.

فواید استفاده از ظروف چوبی نسبت به چینی و سفال و پلاستیک

سازگار با محیط زیست

همه ما این موضوع را میدانیم که چوب یک ماده طبیعی است. به این ترتیب، بخشی از چرخه زمین است و میتواند به طور طبیعی تجزیه و بازیافت شود.

انواع پلاستیک، چه مصنوعی و چه با پایه زیستی، طبیعی. آنها از طریق روشهای شیمیایی صنعتی، با استفاده از منابع غیرقابل محاسبه، که گازهای سمی تولید می کنند، ایجاد می شوند. به طور مستقیم پذیرفته شده است که یک مشکل واقعی برای کره زمین و حیات موجودات میباشد.

 این به این دلیل است که پس از دور ریختن، 100 سال طول می کشد تا تجزیه شود. متأسفانه، حتی پس از گذشت این همه زمان، نمی توان به طور کامل گفت که تجزیه و تحلیل کرد بصورت کامل صورت گرفته، و این یعنی فقط به قطعات کوچکتر و کوچکتر تبدیل می شود و به میکرو پلاستیک تبدیل می شود.این میکروپلاستیک‌ها در حال حاضر به‌عنوان یک تهدید بزرگ برای همه موجودات روی رمین به‌حساب می‌آیند که ممکن است توسط آنها بلعیده ‌شوند و دوباره به زنجیره‌ی غذایی انسان ها راه پیدا کنند.

مدیریت مواد پلاستیکی با سوزاندن آن نیز باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی دیگری می شود. به همین دلیل است که نخرین ظروف پلاستیکی راهی عالی برای کمک به محیط زیست است.

در مقابل، تولید و فرآوری چوب انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند که به محصولات چوبی گازهای کربن کمتری نسبت به پلاستیک تولید میکند. وبرای اطمینان بیشتر به شما برای بار چندم توصیه میشود که فقط به یاد داشته باشید که بررسی کنید چه نوع پوششی برای هر بشقاب و کاسه چوبی یا هر ظرف چوبی که قصد خرید آن را دارید استفاده شده است. اگر از لاک اکریلیک یا مشابه آن استفاده شده باشد، این یک نوع پلاستیک است و در نتیجه سازگار با محیط زیست نیست.

انتخاب کاسه های چوبی که به صورت محلی ساخته می شوند به این معنی است که می توان از ردپای کربن ناشی از حمل و نقل جلوگیری کرد. این را نمی توان با ظروف چوبی که بصورت صنعتی تولید میشوند مقایسه کرد زیرا آنها در شرق دور تولید می شوند و باید در کانتینرهای حمل و نقل یا هواپیما به غرب منتقل شوند.

 

ضد باکتری

دکتر دین کلایور، پروفسور بهداشت مواد غذایی در دانشگاه کالیفرنیا، تحقیقاتی را در مورد مقایسه سطح باکتری ها روی تخته های سرو چوبی و تخته گوشت های پلاستیکی انجام داد. گزارش کامل وی در مورد میزان بهداشت مواد غذایی و ظروف چوبی را می توانید اینجا بخوانید . این و سایر مطالعات * نشان دادند که چوب در واقع نسبت به پلاستیک باکتری کمتری را در خود نگه می دارد. همچنین ثابت شده است که چوب علاوه بر عدم حفظ باکتری، به طور طبیعی ضد باکتری است. این بدان معناست که در واقع استفاده از تخته گوشت های چوبی تمیزتر و بهداشتی تر از تخته گوشت های پلاستیکی است.

 

سلامت ذاتی

تاثیر منفی استفاده از ظروف پلاستیکی به طور فزاینده ای نگران کننده است. پلاستیک در هر مرحله از چرخه زندگی خود برای سلامتی انسان ها مضر است. پلاستیک ها در طول استخراج و ساخت، با انتشار گازهای گلخانه ای شامل بنزن، PAH، VOC ، بیش از 170 مواد شیمیایی سمی را در هوا منتشر می کنند. هنگام استفاده از محصولات پلاستیکی خطر بلعیدن و/یا استنشاق ذرات میکروپلاستیک و صدها ماده سمی وجود دارد. قرار گرفتن در معرض این گازهای سمی می تواند منجر به التهاب، تغییر هورمون های ژنتیکی، استرس اکسیداتیو، آپوپتوز و نکروز شود که با پیامدهای منفی سلامت، از بیماری قلبی عروقی گرفته تا سرطان و شرایط خودایمنی میتواند بر زندگی انسان ها تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، مدیریت زباله های پلاستیکی مانند سوزاندن مواد سمی از جمله فلزات سنگین مانند سرب و جیوه، گازهای اسیدی و ذرات معلق را آزاد می کند که می تواند وارد هوا، آب و … گردد

بر خلاف پلاستیک. استفاده از محصولات چوبی هیچ تاثیر منفی بر سلامت ما ندارد. در واقع، تحقیقات گسترده ای در این زمینه به ما نشان داده شده است که تأثیری که چوب بعنوان ماده ای آرام بخش میتواند علائم استرس را کاهش دهد و سلامت روانی را بهبود می بخشد.

 

جمع بندی

اگر دیدید محصولی بسیار ارزان است، این احتمال وجود دارد که از نظر متریال و نوع ساخت در آن کم کاری شده باشد و بطور صحیح و سالم ساخته نشده باشد. بنابراین مطمئن شوید که هر نوع محصولی را که می‌خرید، بدانید چگونه ساخته شده است. زیرا استفاده از ظروف در زندگی روزمره انسان ها چیزی بدیهی است، پس باید برای داشتن زندگی سالم تر به آن اهمیت بیشتری بدهیم.

فواید استفاده از ظروف چوبی نسبت به چینی و سفال و پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

Phone
Telegram
WhatsApp
Instagram
WhatsApp
Phone
Telegram
Instagram

منو اصلی